1407 - 1447في انتظار وجود المهدي

1407 - 1447في انتظار وجود المهدي


 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Pngalaman Jatuh Cinta...

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Pngalaman Jatuh Cinta...   Fri Aug 21, 2009 2:30 pm

Firman Allah yanmg bermaksud;
"Dan dijadikan untukmu pasanganmu dan dijadikan antara kamu Mawaddah (kasih sayang) dan Rahmah(belas kasihan). Cinta ini hanya boleh dinyatakan melalui gerbang perkahwinan dan manfaat yan paling besar akan terbit daripada inta sebegini.
(Surah ar-Rum: ayat 30)

Terpanggil nak buka thread ni. Saja jer, nak tau pengalaman orang lain masa mula2 jatuh cinta..
Back to top Go down
View user profile
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Fri Aug 21, 2009 3:00 pm

Betul ke haram hukumnya brcinta sebelum adanya ikatan perkahwinan ni???? confused
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Fri Aug 21, 2009 4:16 pm

mujahidmuda wrote:
Betul ke haram hukumnya brcinta sebelum adanya ikatan perkahwinan ni???? confused

"bercinta"?....kurang jelas mujahid.....berilah penjelasan...
Back to top Go down
View user profile
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Fri Aug 21, 2009 4:19 pm

Bercinta antara lelaki adn perempuan yang bukan muhrim... Ada la orang yang cakap, brcinta sebegini haram hukumnya.. Tu yang nak tanya pendapat.
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Fri Aug 21, 2009 4:29 pm

mujahidmuda wrote:
Bercinta antara lelaki adn perempuan yang bukan muhrim... Ada la orang yang cakap, brcinta sebegini haram hukumnya.. Tu yang nak tanya pendapat.

bercinta kalau melebihi adab Islam..haramlah jadinya....kan kita ada adab kalau keluar rumah dengan bukan mahram....

sekadar mencintai.....bagi saya tak salah...itu sifat manusia anugerah Allah...
Back to top Go down
View user profile
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Fri Aug 21, 2009 4:54 pm

Tapi skarang ni susah nak cari pasangan yang berinta ikut syariat yang sebenarnya. Yan ada, suka habiskan masa dengan berdating tak kiralah berdua-duaan ataupun berteman. Sedangkan bila berdating tu, banyak prkara2 lagha yang akan timbul.

Dalam telefon pun, berapa ramai yang boleh elak perkara2 yang lagha? Mengucapkan sayang pada orang yang belum menjadi hak? Pastu bercakap dengan suara yang senaja dilembutkan...

Allah berfirman; "katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuanNYA tentan apa yang mereka kerjakan dan katakanlah kepada perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mreka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup bahagian leher bajunya dengan tudung kepala mereka: dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mreka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak-anak bagi saudara mereka yanmg lelaki atau anak- anak bagi saudara mereka yang perempuan atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dan orang-oran lelaki yang telah tua adn tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuian dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersmbunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepaa Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya." (Surah An-Nur; ayat 30-31)

Mujahid bukan apa, pernah mujahid menerima seorang lelaki dalam hidup mujahid. tapi bile mujahid cakap dalam telefon, dia kata mujahid kasar. Sedankan sebaai seorang yang arif agama, mesti diorang tahu batas bercinta. Sejak dari hari tu Mujahid tekad lupakan dia. Sebab Mujahid taknak hanyut dengan inta rekaan dia.

Sampailah satu masa, Mujahid terbaca satu blog.. (Lupr sbab dah lama dah baca) yang mengatakan haram bercinta sesama bukan muhrim. Mujahid sedikit konpius sebab ada yang sanggah pendapat mamat ni..

tapi apa pun, Mujahid yakin, mencari cinta Allah lebih mnenangkan dir daripada mencari inta manusia.
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Fri Aug 21, 2009 5:03 pm

betul tu mujahid....tapi pernah juga terbaca...kalau nak mencari orang berilmu...carilah di tempat belajar ilmu...lebih kurang macam tu....

pada saya....jodoh atas pilihan sendiri...sebab tu Islam menggariskan 4 perkara pokok untuk mencari calun...

kita tak salah berkawan...dari situ timbulnya cinta...buatlah istikharah bila dipersimpangan.....solat hajat supaya dicepatkan jodoh...Dia lebih mengetahui isi hati kita.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Sat Aug 22, 2009 1:30 pm

Insya-Allah.. Apa pun cinta kita biarlah pada orang yang lebih berhak..

Kita diberi akal untuk menilai jalan yang akan kita pilih.. Buruk atau baik hidup kita adalah atas pilihan kita sendiri. Memang Allah yang menentukan qada' dan qadar, tapi kita juga kena ingat bahawa Allah tidak akan mengubah nasib hambanya melainkan si hamba mengubah nasib hambanya sendiri..

Terbaca kat DD kisah seseorang yang mencari jodoh di sana. Dan ruangan itu membuatkan saya teringat pula pesan seorang ustaz yang menyatakan bahawa nak mengetahui buruk baik jodoh seseorang, lihatlah pada tempat pertemuannya. Betul atau tak, wallahu'alam.

Tepuk dada tanya iman....
Back to top Go down
View user profile
suketani
Moderateur
Moderateur


Posts : 115
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Sun Aug 23, 2009 12:54 pm

...
Back to top Go down
View user profile
pensil 2B
Moderateur
Moderateur


Posts : 112
Join date : 2009-08-14

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Sun Aug 23, 2009 3:14 pm

dari blog CINA ISLAM:


Tahu tak...?!!! cinta sebenarnya sama seperti seseorang yg menunggu bas.

Bila bas tu datang, awak tengok bas tu dan awak kata pada diri awak, "Eee...penuhnya. ..xde tempat duduk."Jadik, awak katakan pd diri awak, "Saya akan tunggu bas yg lain."

Awak pun biarkan bas tu berlalu dan awak tuggu pulak bas yg lain. Kemudian, datang pulak bas yg kedua.

Awak tengok bas tu dan awak akan cakap, "Eee...bas ni buruk sangat...mesti x selesa. Dan maybe bas ni akan rosak kat tengah jalan. "Jadi, awak pun biarkan bas buruk tu berlalu dan awak bercadang utk tunggu bas yg seterusnya.

Setelah beberapa ketika, datang lagi sebuah bas.. Bas yg datang tu kosong, x penuh dan x seburuk bas yg tadi tp kali ni awak kata, "Emmm....xde air-cond... cuaca pulak panas. Lebih baik saya tunggu bas yg lain.

"Dan sekali lagi awak biarkan bas tu berlalu dan awak bercadang utk menanti bas yg seterusnya. Tiba2 awan mula gelap, cuaca semakin mendung dan baru awak perasan yg awak pula dah terlambat rupanya. Awak mula panik dan terus naik bas yg datang ketika itu, walaupun bas itu x sebegitu sempurna. Dan kemudian barulah awak sedar bahawa... awak dah naik bas yg salah.

Jadi, selama ni awak dah membazir banyak masa dan wang utk menunggu apa yg awak nak. Walaupun yg datang tu adalah bas yg berair-cond, adakah awak dapat pastikan bahawa bas tu x akan rosak di tengah jalan atau maybe bas tu x terlalu sejuk utk awak? Jadik, mengingini apa yg awak idamkan tu memang x salah.

Tapi, x salah juga kalu anda sanggup memberi satu peluang pd org lain, kan? Sekiranya awak dapati "bas" itu x sesuai dgn awak, apa yg perlu awak lakukan hanya tekan loceng dan turun drpd bas tu. Tapi... saya pasti awak semua tentu ada pengalaman yg macam ni. Awak nampak sebuah bas datang (tentulah bas yg awak nanti-nanti kan), awak tahan bas tu tp pemandu bas tu pulak buat x faham dan pura-pura buat x nampak awak dan terus berlalu tinggalkan awak! Hahahaha....

Bila ada bas yg lalu melintasi saya macam tu, apa yg perlu dilakukan adalah BERJALAN!! Bodoh sebenarnya utk mengejar bas tu sebab setiap kali awak mengejar, awak akan terjatuh dan menyakiti diri awak sendiri.

Jadi, bercinta tu adalah ibarat menunggu bas, sama ada awak nak naik dan beri peluang pada bas tu... semuanya terpulang pd diri awk. Dan bila awak berjalan, awak sebenarnya cuba melarikan diri drpd cinta
Back to top Go down
View user profile
pejuang
moderator
moderator


Posts : 12
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Sun Aug 23, 2009 5:54 pm

mujahidmuda wrote:
Insya-Allah.. Apa pun cinta kita biarlah pada orang yang lebih berhak..

Kita diberi akal untuk menilai jalan yang akan kita pilih.. Buruk atau baik hidup kita adalah atas pilihan kita sendiri. Memang Allah yang menentukan qada' dan qadar, tapi kita juga kena ingat bahawa Allah tidak akan mengubah nasib hambanya melainkan si hamba mengubah nasib hambanya sendiri..

Terbaca kat DD kisah seseorang yang mencari jodoh di sana. Dan ruangan itu membuatkan saya teringat pula pesan seorang ustaz yang menyatakan bahawa nak mengetahui buruk baik jodoh seseorang, lihatlah pada tempat pertemuannya. Betul atau tak, wallahu'alam.

Tepuk dada tanya iman....

pengalaman ana masa sekolah dulu :212: penah jatuh cinta dalam bas...
Back to top Go down
View user profile
deko



Posts : 13
Join date : 2009-08-21
Location : tepi bendang dari dlm air

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Sun Aug 23, 2009 11:36 pm

suketani wrote:
...

perhhhh... Very Happy Very Happy
jiwang karat rupanya...
tapi lagu ni bestt
ngulik tidurrr Sleep Sleep
Back to top Go down
View user profile
awang_trasher
Moderateur
Moderateur


Posts : 206
Join date : 2009-08-10

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 2:33 am

jatuh cinta? biarleh rahsia
Back to top Go down
View user profile
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 9:23 am

Orang dulu2, masa nikah baru knal macam mana rupa suami.. Sebelum tu, tengok pun tak pernah. Apa lagi nak brtentangan mata. Orang sekarang lain.. Belum nikah dah pandai jeling2. Ada yan dah pandai guling2.. OOoppsss!!!!
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 10:55 am

mujahidmuda wrote:
Orang dulu2, masa nikah baru knal macam mana rupa suami.. Sebelum tu, tengok pun tak pernah. Apa lagi nak brtentangan mata. Orang sekarang lain.. Belum nikah dah pandai jeling2. Ada yan dah pandai guling2.. OOoppsss!!!!

banyak perbezaan...dalam sebuak buku.."20 kesilapan.kesalahan ibu bapa"...(lebih kurang camtu lah tajuk dia...)

adalah salah bagi bapa menikahkan anak gadis dengan orang yang tidak sukai..

salah juga menolak atau tidak mengizinkan anak gadisnya bernikah dengan orang yang disukai...

secara umumnya..semakin maju sesuatu bangsa..semakin berat pula tugas para bapa dan ibu....dan sewajibnya sianak juga diberikan ilmu secukupnya sebelum dibenarkan "keluar" mencari nafkah....Insya Allah...dia tahu nak cari siapa Very Happy
Back to top Go down
View user profile
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 11:03 am

Laughing Betul3x... Lagipun, sekaran ni mana ada konteks kahwin paksa. Sebab sebelum nikah, tok kadhi akan tanya pada pengantin prmpuan ia setuju ke tak. kalau tak setuju, geleng sajalah..

Kalau ada pilihan sendiri, seeloknya minta juga pandangan ibu-bapa.. kalau mak ayah tak setuju, tanya pada mereka sebab apa.. Kalau kerana wang dan status, terangkanlah elok2 pada mereka. Kalau kerana agamanya, seloknya muhasabah diri kita.. Adakah lelaki ini/ perempuan ini yang akan mendidik anak-anak kita??

Tepuk dada tanya iman...
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 11:08 am

mujahidmuda wrote:
Laughing Betul3x... Lagipun, sekaran ni mana ada konteks kahwin paksa. Sebab sebelum nikah, tok kadhi akan tanya pada pengantin prmpuan ia setuju ke tak. kalau tak setuju, geleng sajalah..

Kalau ada pilihan sendiri, seeloknya minta juga pandangan ibu-bapa.. kalau mak ayah tak setuju, tanya pada mereka sebab apa.. Kalau kerana wang dan status, terangkanlah elok2 pada mereka. Kalau kerana agamanya, seloknya muhasabah diri kita.. Adakah lelaki ini/ perempuan ini yang akan mendidik anak-anak kita??

Tepuk dada tanya iman...

rasanya...mujahid dah dididik dengan baik...Insya Allah...ayah dan mak tak kan bantah.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 11:13 am

Kalau agama menjadi teras dalam sesebuah keluarga, Insya=Allah anak-anak pun akan berjaya dunia akhirat..

Apere pun janji pada mak ayah kena dahulukan.. Selagi belum mngenggam ijazah, selagi itu perkara2 sbegini diketepikan.
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 11:15 am

mujahidmuda wrote:
Kalau agama menjadi teras dalam sesebuah keluarga, Insya=Allah anak-anak pun akan berjaya dunia akhirat..

Apere pun janji pada mak ayah kena dahulukan.. Selagi belum mngenggam ijazah, selagi itu perkara2 sbegini diketepikan.

sebenarnya dia jalan beriringan....cuma kalau tak mampu...ambik yang sanggup aje...hanya kita yang tahu apa yang kita inginkan sebenarnya....
Back to top Go down
View user profile
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 11:24 am

Setiap orang mesti tahu kemampuan dia.. Ada orang yang masih bolh fokus dalam pelajaran, walaupun dah berkahwin..

Tapi ada orang juga tak boleh nak fokus dalam pelajaran kalau bercinta. (kira boleh melalaikan dia.)

Bukanlah brmakna Mujahid tak boleh nak fokus pada dua prkara dalam satu masa.. tapi, lbih baik kita utamakan apa yang paling utama.
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 1:55 pm

mujahidmuda wrote:
Setiap orang mesti tahu kemampuan dia.. Ada orang yang masih bolh fokus dalam pelajaran, walaupun dah berkahwin..

Tapi ada orang juga tak boleh nak fokus dalam pelajaran kalau bercinta. (kira boleh melalaikan dia.)

Bukanlah brmakna Mujahid tak boleh nak fokus pada dua prkara dalam satu masa.. tapi, lbih baik kita utamakan apa yang paling utama.

kalau ada kekuatan...tunaikan tangungjawab pada keluarga dulu lah...belajar dulu...
tapi ada jugak yang jenis..."terlalu emosi".....payah sikit lah...
Back to top Go down
View user profile
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 3:37 pm

susah-susah...

Tapi kat class tu tak larat dah nak tengok gelagat 'loving couple.' yang aad.
Back to top Go down
View user profile
pensil 2B
Moderateur
Moderateur


Posts : 112
Join date : 2009-08-14

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 4:01 pm

mujahidmuda wrote:
susah-susah...

Tapi kat class tu tak larat dah nak tengok gelagat 'loving couple.' yang aad.

biasa la tu... jiwa muda remaja. mmg asyik nak bercinta...


punya la bercinta sakan. berpegang2 tgn. last2 kahwin dgn orang lain.
Back to top Go down
View user profile
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 4:21 pm

Masalahnya, masing2 macam nak menunjuk siapa 'the most romantic ouple'. depan lecturer pun macam dah tak ada perasaan malu..
Back to top Go down
View user profile
pensil 2B
Moderateur
Moderateur


Posts : 112
Join date : 2009-08-14

PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Mon Aug 24, 2009 9:34 pm

erk!! affraid

lecturer tak bising ke?
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Pngalaman Jatuh Cinta...   Today at 12:32 am

Back to top Go down
 
Pngalaman Jatuh Cinta...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Casa Pia: seven found guilty of abuse

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
1407 - 1447في انتظار وجود المهدي  :: FORUM :: FORUM SEMBANG-
Jump to: