1407 - 1447في انتظار وجود المهدي

1407 - 1447في انتظار وجود المهدي


 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
ulor_senduk
moderator
moderator


Posts : 9
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Tue Aug 11, 2009 8:18 pm

http://www.malaysiakini.com/news/110289

Quote :
'Serpihan tulang dalam stokin Teoh'
Aug 11, 09 11:49am

Pakar pathologi yang menjalankan bedah siasat terhadap mayat Teoh Beng Hock mendapat setiausaha politik itu mengalami pelbagai kecederaan, khususnya di bahagian kanan badannya.

Dr Khairul Azman Ibrahim juga berkata serpihan tulang ditemui di dalam sebelah stokin yang dipakai di kaki kanannya.

Khairul, bertugas di Hospital Tunku Ampuan Rahimah, Klang, berkata beliau menjalankan bedah siasat Teoh pada 17 Julai, sehari selepas mayat Teoh ditemui di tingkat 5 Plaza Masalam, sehari selepas dibawa untuk disoal siasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Back to top Go down
View user profile
Admin
Admin
Admin


Posts : 79
Join date : 2009-08-10
Location : menanti seruan dilangit

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Tue Aug 11, 2009 8:22 pm

kalau ikuti perkembangannya macam SPRM dah terkantoi... Laughing
Back to top Go down
View user profile http://khalifah.forum.st
paku_laris
moderator
moderator


Posts : 9
Join date : 2009-08-11
Age : 46
Location : dalam umah depang komputer

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Tue Aug 11, 2009 8:24 pm

Admin wrote:
kalau ikuti perkembangannya macam SPRM dah terkantoi... Laughing

Bagus la tu...
Back to top Go down
View user profile
ulor_senduk
moderator
moderator


Posts : 9
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Tue Aug 11, 2009 10:25 pm

Admin wrote:
kalau ikuti perkembangannya macam SPRM dah terkantoi... Laughing

yang tak logik nya... ada bilik siasatan yang tak dibenarkan masuk... bukan ker polis leh dapat waran masuk bilik tuh...
Back to top Go down
View user profile
Syahid
Moderateur
Moderateur


Posts : 105
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Wed Aug 12, 2009 12:35 am

Entah la, tak berani aku nak komen
Back to top Go down
View user profile
taufan
moderator
moderator


Posts : 23
Join date : 2009-08-11
Location : Klinik Kesihatan Jaya Gading

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Wed Aug 12, 2009 9:20 am

akhirnya.......

teoh mati bunuh diri kerana malu disiasat oleh sprm..
itu lah keputusan yang kerajaan dan ikues akan umumkan....
Back to top Go down
View user profile
angah108
moderator
moderator


Posts : 19
Join date : 2009-08-11
Location : Dalam Tanah

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Wed Aug 12, 2009 3:21 pm

taufan wrote:
akhirnya.......

teoh mati bunuh diri kerana malu disiasat oleh sprm..
itu lah keputusan yang kerajaan dan ikues akan umumkan....

sungguh tidak adil kepada rakyat malaysia..
Back to top Go down
View user profile
ekin
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-13
Location : kat atas buaian ni..

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Fri Aug 14, 2009 11:08 am

angah108 wrote:
taufan wrote:
akhirnya.......

teoh mati bunuh diri kerana malu disiasat oleh sprm..
itu lah keputusan yang kerajaan dan ikues akan umumkan....

sungguh tidak adil kepada rakyat malaysia..

mahkamah kat malaysia dema punya..
Back to top Go down
View user profile
patriot
Moderateur
Moderateur


Posts : 168
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Sun Aug 16, 2009 3:39 am

jika tengok dari segi logika..tak ada motif teoh perlu untuk membunuh diri..dia cuma saksi sahaja..bukannya org yg disyaki..
Back to top Go down
View user profile
ekin
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-13
Location : kat atas buaian ni..

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Sun Aug 16, 2009 10:25 am

patriot wrote:
jika tengok dari segi logika..tak ada motif teoh perlu untuk membunuh diri..dia cuma saksi sahaja..bukannya org yg disyaki..

motif? banyak motif dia bleh buat.. antaranya dia bleh kata teoh malu sebab ada anak luar nikah.. teoh malu sebab SPRM siasat die.. teoh x jumpa jalan keluar dari bangunan SPRM, jd dia terjun melalui tingkap yg disangkanya pintu.. teoh saja saja nak try skill terbangnya,sebab masa siasatan dijalankan teoh ada mengaku yg dia superman..

kita tunggu alasan bodoh camna SPRM nak bg nanti..
Back to top Go down
View user profile
awang_trasher
Moderateur
Moderateur


Posts : 206
Join date : 2009-08-10

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Sun Aug 16, 2009 6:08 pm

makin bercelaru jadinya dah ni
Back to top Go down
View user profile
patriot
Moderateur
Moderateur


Posts : 168
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Sun Aug 16, 2009 7:35 pm

ekin wrote:
patriot wrote:
jika tengok dari segi logika..tak ada motif teoh perlu untuk membunuh diri..dia cuma saksi sahaja..bukannya org yg disyaki..

motif? banyak motif dia bleh buat.. antaranya dia bleh kata teoh malu sebab ada anak luar nikah.. teoh malu sebab SPRM siasat die.. teoh x jumpa jalan keluar dari bangunan SPRM, jd dia terjun melalui tingkap yg disangkanya pintu.. teoh saja saja nak try skill terbangnya,sebab masa siasatan dijalankan teoh ada mengaku yg dia superman..

kita tunggu alasan bodoh camna SPRM nak bg nanti..


agaknya mereka akan bagi alasan motif teoh bunuh diri sebab malu seluar bahagian punggungnya koyak... Rolling Eyes

Back to top Go down
View user profile
awang_trasher
Moderateur
Moderateur


Posts : 206
Join date : 2009-08-10

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Mon Aug 17, 2009 2:31 am

bermacam cerita boleh diadakan untuk menutup sesuatu kes
Back to top Go down
View user profile
Syahid
Moderateur
Moderateur


Posts : 105
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Mon Aug 17, 2009 11:58 am

Agaknya, si teoh ni buat orang sprm bengang kot . Apapun aku tak memihak mana mana dalam kes teoh ni sebab aku sedia maklum akan sikap cina kafir.

mereka berlakon je lebih, sama sifat ngan umno .
Back to top Go down
View user profile
awang_trasher
Moderateur
Moderateur


Posts : 206
Join date : 2009-08-10

PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Mon Aug 17, 2009 10:17 pm

Teori Teoh ditakut-takutkan sehingga tergelincir


SHAH ALAM: Setiausaha politik Exco Selangor, Teoh Beng Hock berkemungkinan masih hidup selepas jatuh dari tingkat 14 bangunan Plaza Masalam sebelum ditemui mati di tingkat 5 pada 16 Julai lalu.

Pakar Perunding Kanan Perubatan Jabatan Forensik Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR), Klang, Dr. Khairul Azman Ibrahim berkata, beliau tidak menolak kemungkinan tersebut berdasarkan si mati ditemui dalam keadaan sedang menggenggam tangan.

"Ada kemungkinan si mati masih hidup selepas beliau jatuh kerana beliau menggenggam tangan sebagai tanda menahan kesakitan," katanya semasa memberi keterangan kali ketiga dalam prosiding inkues kematian Teoh di sini hari ini.

Malah Dr. Khairul juga menjelaskan si mati mungkin masih berada dalam keadaan sedar ketika beliau jatuh dari tingkat 14 yang menempatkan pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Menjawab soalan peguam yang dilantik kerajaan negeri Selangor, Malik Imtiaz Sarwar sama ada kecederaan yang terdapat pada tangan menunjukkan si mati cuba mencapai sesuatu sewaktu jatuh, Dr. Khairul tidak menolak kemungkinan tersebut.

"Kemungkinan itu memang ada, selalunya dalam keadaan itu orang akan mencapai sesuatu, bila beliau jatuh beliau cuba nak capai sesuatu," katanya.

Dalam keterangannya hari ini, Dr. Khairul tetap mempertahankan teori yang dinyatakan sebelum ini bahawa mendiang Teoh mungkin membunuh diri dengan terjun dari tingkap di tingkat 14 plaza berkenaan.

"Apabila beliau jatuh, beliau mendarat dengan kakinya dahulu, dia akan cuba pertahankan dengan mengeraskan kakidan cuba menahan dengan tangan.

"Kesan pada tangan kurang jelas kerana kelajuan tersebut telah berkurangan apabila ia sampai pada bahagian tangan," katanya.

Menerusi prosiding hari ini Dr. Khairul tidak menolak kemungkinan si mati telah ditakut-takutkan sehingga tergelincir dan kemudiannya terjatuh.

Beliau berkata demikian berdasarkan teori yang dikemukakan Malik bahawa kesan kecederaan pada pergelengan tangan kiri si mati yang terdapat seperti bekas cengkaman kuku.

"Teori kami ialah si mati bukan terjun dengan sengaja, tetapi apa yang berlaku ialah adanya cubaan untuk menakut-nakutkan si mati dan apabila tergelincir, ada seseorang telah manarik tangan mangsa.

"Kesan daripada tarikkan tersebut menyebabkan jam yang dipakainya terputus dan sehingga hari ini jam itu masih tidak dijumpai," kata Malik mengajukan teori tersebut.

Dr. Khairul kemudiannya berkata: "Jika itu teori anda saya katakan ya...ada kemungkinan."

Bagaimanapun Dr. Khairul menolak teori yang dikemukakan oleh peguam pemerhati keluarga Teoh, Gobind Singh Deo bahawa si mati telah dipegang oleh beberapa orang berdasarkan kesan luka pada bahagian perut mangsa.

"Jika ada orang pegang tali pinggang dari belakang, dengan tekanan yang kuat, sudah tentu tali pinggang itu akan terputus dan tidak berada pada badan si mati ketika dijumpai," katanya.

Dr. Khairul terus diasak dengan soalan kemungkinan Teoh dipegang pada bahagian seluarnya.

Jawab Dr. Khairul: "Saya tak rasa begitu kerana tidak ada menunjukkan tanda-tanda pergelutan yang kuat dan cara mangsa jatuh menunjukkan dia terlantun jauh sedikit (seolah-olah melompat) dan bukan jatuh terus ke bawah."

"Kalau beliau dipegang dan dilepaskan... ia tak mungkin kerana kedudukan mayat dijumpai jauh sedikit dari bangunan, kalau beliau dilepaskan pasti kedudukannya hampir dengan bangunan."

Pada prosiding di hadapan Koroner Azmil Muntapha Abas, Dr. Khairul juga menjelaskan bahawa kesan retak pada tengkorak si mati juga boleh disebabkan akibat dipukul dengan objek tumpul.

"Kesan retak pada tengkorang juga boleh disebabkan akibat dihentak dengan objek tumpul dan leper, tapi bagaimanapun saya percaya dalam kes ini keretakkan tersebut adalah berpunca daripada kesan akibat jatuh dari tempat tinggi," katanya.

Dr. Khairul juga menjelaskan kepada mahkamah bahawa hasil soal selidiknya beliau mendapati si mati tidak menghadapi masalah psikologi.

Maklumat tersebut diperolehinya semasa menjalankan temuramah ke atas ahli keluarga mangsa sebelum melakukan proses bedah siasat.

Jelasnya, temuramah berkenaan adalah penting untuk mengetahui sedikit latar belakang dan sejarah si mati.

"Saya bertanyakan kepada keluarga mangsa sama ada mangsa mempunyai masalah psikologi, masalah kesihatan dan masalah alkohol dan mereka menjawab tidak," katanya.

Gobind kemudiannya mendapatkan kepastian daripada Dr. Khairul sama ada beliau bersetuju bahawa si mati tidak mempunyai masalah gangguan mental sehingga mendorong untuk membunuh diri.

"Jadi berdasarkan fakta-fakta yang kamu perolehi, saya cadangkan bahawa Teoh bukanlah seorang yang cenderung untuk membunuh diri kalau dilihat kepada latar belakangnya," soal Gobind.

"Ya setuju... kalau melihat kepada latar belakangnya, Teoh adalah seorang yang tegas dan mungkin kalau buat silap dia akan malu.

"Pada pendapat saya tiada alasan untuk si mati membunuh diri," kata Dr. Khairul.

Bagaimanapun Dr. Khairul mengakui bahawa beliau hanya mendapatkan latar belakang si mati berdasarkan maklumat sebelah pihak iaitu keluarga si mati.

Beliau tidak menemuramah mana-mana pegawai SPRM untuk mendapatkan maklumat melainkan hanya bertanya kepada Pegawai Penyiasat Polis, ASP Ahmad Nazri Zainal.

Gobind bagaimanapun berkata sebagai seorang pakar patalogi forensik, Dr. Khairul sepatutnya mendapatkan maklumat lanjut dengan turut menyiasat pegawai SPRM.

"Saya katakan bahawa oleh sebab kamu tidak bertanyakan kepada pegawai SPRM, maka kamu tidak memperolehi fakta-fakta yang menyebabkan kamu menolak kemungkinan berlakunya homisid (pembunuhan).

"Kamu sepatutnya dapatkan maklumat ini dari pegawai SPRM, bukan hanya bertanya kepada polis," kata Gobind.

Kemudiannya Dr. Khairul berkata: "Bukan tugas saya, itu tugas polis untuk menyoal siasat."

Prosiding hari ini menjadi lebih tegang apabila Gobind berkali-kali menyalahkan Dr. Khairul bahawa beliau sebenarnya tidak mempunyai apa-apa halangan untuk menyoal siasat pegawai SPRM.

"Kamu sebenarnya tidak mempunyai apa-apa halangan daripada menghalang kamu untuk soal siasat mereka (pegawai SPRM)" kata Gobind dengan tegas.

Dr. Khairul menjawab: "Maafkan saya koroner...beliau bermain kata-kata."

Gobind terus dengan soalannya iaitu: "Kamu asyik dengan teori bahawa si mati bunuh diri tapi kamu tidak mempunyai bukti untuk menyokong (teori) berlakunya homisid kerana kamu tidak soal dan tidak buat siasatan terhadap pegawai SPRM?"

Dr. Khairul menjawab: "Tiada komen."

sumber - mstar
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!   Today at 12:33 am

Back to top Go down
 
Inkues: SU Politik Exco Mati Jatuh Bangunan SPRM!!!
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Lost password / E-mail address

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
1407 - 1447في انتظار وجود المهدي  :: FORUM :: FORUM SEMBANG-
Jump to: