1407 - 1447في انتظار وجود المهدي

1407 - 1447في انتظار وجود المهدي


 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Sayang Ayah.......

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Sayang Ayah.......   Thu Aug 20, 2009 9:14 am

By: agussyafii

Ada Hadist yang saya suka, Baginda Nabi Muhamad SAW bersabda, 'Orang yang penuh cinta kasih akan dikasihi oleh Ar-Rahman (Allah SWT). Sayangilah yang ada di muka bumi niscaya engkau akan disayangi oleh yang ada di langit.' (Hadist Riwayat At-Tirmidzi) .

Hadist inilah yang memberikan saya semangat untuk mengungkapkan sayang saya untuk anak dan istri saya. Sepanjang hidup saya tidak pernah bapak saya mengatakan 'Aku sayang kamu..anakku. ' Begitu beranjak dewasa maka terasa asing buat bapak saya untuk mengatakan itu pada saya. Namun begitu Hana putri saya terlahir dan beranjak mulai bisa mengucapkan kata-kata yang meluncur dibibirnya yang mungil adalah 'Hana, sayang ayah.'

Bila saya mendengarkan ucapan Hana putri saya, 'Hana sayang ayah' dengan ekspresi wajahnya teramat lucu terasa ada yang menyentuh dilubuk hati saya yang paling dalam. Kebahagiaan sekaligus begitu mengharukan. Ungkapan Hana sayang ayah, begitu tulus.

Pernah suatu hari sebelum saya berangkat kerja, saya kelupaan untuk berpamitan dengan istri saya dan Hana. Biasanya kalau saya berangkat, Hana cium tangan saya dan tidak lupa mengucapkan 'Hana sayang ayah.' Begitu motor melaju ditengah kepadatan jalan raya. melewati jalan ke arah Cipulir, motor yang saya kendarai tertabrak mobil dari belakang. Badan saya terpental. Motor berada dikolong mobil. Dalam kondisi tengah tersadar, air mata saya menetes. Teringat kata-kata Hana, 'Hana sayang Ayah.'

Sejak kejadian itu setiap kali Hana mengatakan 'Hana sayang ayah' saya selalu menjawabnya, 'Ayah juga sayang Hana.' Terbayang kondisi yang terkapar, tidak tahu berapa lama usia. Saya hanya tidak ingin kehilangan momen untuk menyatakan sayang saya pada Hana putri saya. Bisa jadi ungkapan sayang itu adalah ungkapan yang terakhir kalinya.


Jangan pernah lupa untuk mengungkapkan kasih sayang anda untuk orang yang anda cintai, bisa jadi perpisahan itu untuk selamanya.


Wassalam,
agussyafii
Dicatat oleh DRS. KHALIL IDHAM LIM di 4:25 PM
Back to top Go down
View user profile
ekin
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-13
Location : kat atas buaian ni..

PostSubject: Re: Sayang Ayah.......   Thu Aug 20, 2009 9:55 am

isk..isk... isk.. Crying or Very sad Crying or Very sad sedihnya..

terharu sungguh sy.. teringat mak ngan abah kat kampung..

tp.. hemm.. ri sabtu ni nak blk kampung,sambut awal ramadan ngan diaorang.. hoooreeyyy..

flower flower flower flower flower flower flower flower flower
flower SELAMAT BERPUASA PADA SEMUA WARGA KHALIFAH flower flower flower flower flower flower flower flower
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Sayang Ayah.......   Thu Aug 20, 2009 9:59 am

betul tu.....sesungguhnya masa yang ada tinggal sedikit sangat....harap-harap sempatlah untuk berbakti sehingga keakhir hayat..... Crying or Very sad
Back to top Go down
View user profile
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Re: Sayang Ayah.......   Thu Aug 20, 2009 10:42 am

kadang-kadang kita selalu abaikan iorang time hidup. bile dioran dah tak der baru nak menyesal. Masa tu tak guna dah.
Mak ayah ni tak harap sangat harta anak-anak. Lagi2 yang dadh tua. nak buat apa dengan harta? tapi diorangsangat2 mengharapkan kasih sayang dan perhatian kiter.
So, kalau sekarang ni ader antara kiter yang dah lamer tak x contact diorang, better buat sekarang. Selagi masa masih ada. Kiter tak tahu bile saat perpisahan tu. yang pasti apabila ajal tiba, takkan terlewat walau sesaat, dan takkan awal walau sedetik.
Back to top Go down
View user profile
awang_trasher
Moderateur
Moderateur


Posts : 206
Join date : 2009-08-10

PostSubject: Re: Sayang Ayah.......   Mon Aug 24, 2009 3:00 am

saya anak yatim.takde mak sejak darjah 5 :pale:
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Sayang Ayah.......   Today at 11:59 pm

Back to top Go down
 
Sayang Ayah.......
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
1407 - 1447في انتظار وجود المهدي  :: FORUM :: FORUM SEMBANG-
Jump to: