1407 - 1447في انتظار وجود المهدي

1407 - 1447في انتظار وجود المهدي


 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Admin
Admin
Admin


Posts : 79
Join date : 2009-08-10
Location : menanti seruan dilangit

PostSubject: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Tue Aug 11, 2009 4:57 pm

Makin popular tolak ISA dimansuh



Desakan untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semakin jauh merosot dalam undian di laman web berita Keselamatan Dalam Negeri (KDN) - tinggal lagi 56 peratus daripada 92 peratus sejak minggu lalu.

Jumlah respons bagi soalan "Apa yang anda mahu dari ISA?" bagaimanapun meningkat mendadak kepada 23,106 daripada 522 respons dalam semakan awal Malaysiakini, Khamis lalu.

Sebanyak 481 respons atau 92 peratus mahu akta kontroversi itu dihapuskan minggu lalu, hampir 24 jam selepas undian itu dimuat naik di portal berita rasmi kementerian berkenaan.

Hari ini tinggal 56 peratus atau 13,002 respons mahu ia dimansuhkan, selebihnya ingin ia disemak seperti janji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Sementara tanggapan pengunjung gerbang berita rasmi KDN juga berubah, setakat semakan jam 3.10 petang ini - 50 peratus atau 12,210 daripada 24,418 respons menyifatkan akta itu "zalim".

Minggu lalu, 597 respons atau 88 peratus menganggapnya sedemikian.

Menjawab isu tahap pengetahuan pengunjung berhubung akta tersebut, 94 peratus daripada 12,974 respons memilih "faham"

Kira-kira 94 peratus daripada 12,616 respons pula menjawab soalan keempat dengan menyatakan mereka mendapat maklumat tentang isu tersebut daripada bahan bacaan.

Bagi soalan terakhir, 57 peratus daripada 12,636 respons "mengetahui" Amerika Syarikat dan Britain mempunyai akta menentang keganasan masing-masing yang "dirujuk daripada pelaksanaan ISA di Malaysia".

Sementara 40 peratus lagi, atau 5,067 respons, menyifatkan soalan itu "tidak memberi apa-apa makna" kepada mereka.

Data tinjauan awal bahagian grafik Malaysiakini petang Khamis lepas seperti berikut:

Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile http://khalifah.forum.st
patriot
Moderateur
Moderateur


Posts : 168
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Tue Aug 11, 2009 11:28 pm

dok pusing2 lagu tu jugaklah..kerajaan janji hari ni...besok buat2 lupa dan rakyat pun sejuk...bila ungkit balik, kerajaan janji yg baru...kemudian buat2 lupa....dan terus lupa...dok pusing2 macam tu jugak lah..kecuali kerajaan sekarang di tukar ganti..
Back to top Go down
View user profile
finecarbure
Moderateur
Moderateur


Posts : 65
Join date : 2009-08-13
Location : disini...

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Thu Aug 13, 2009 12:54 pm

patriot wrote:
dok pusing2 lagu tu jugaklah..kerajaan janji hari ni...besok buat2 lupa dan rakyat pun sejuk...bila ungkit balik, kerajaan janji yg baru...kemudian buat2 lupa....dan terus lupa...dok pusing2 macam tu jugak lah..kecuali kerajaan sekarang di tukar ganti..

LAWAN TETAP LAWAN
Back to top Go down
View user profile
Syahid
Moderateur
Moderateur


Posts : 105
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Thu Aug 13, 2009 5:46 pm

Pada aku ISA perlu di ubahsuai sedikit. ini pandangan aku , mungkin kalian tak setuju, boleh kita bincangkan.
Back to top Go down
View user profile
finecarbure
Moderateur
Moderateur


Posts : 65
Join date : 2009-08-13
Location : disini...

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Thu Aug 13, 2009 6:27 pm

wa rase utk ape ISA tu selain digunakan pada zaman komunis dulu oleh tentera British?

ubah suai ISA? hmmm kalu mcm tu baik mansuhkan je Akta Hasutan 1948 kalu tak digunakan. Sekurang² ada perbicaraan melainkan ISA-terus pergi Kamunting
Back to top Go down
View user profile
ekin
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-13
Location : kat atas buaian ni..

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Fri Aug 14, 2009 5:46 pm

mansuhkan terus!! nak fikir berapa lama? nak bincang berapa lama? sedangkan tahanan kat kemunting tu tahun demi tahun merengkok kat dalam sana.. teringat pada seorang wakil dari umno.. lupa lak sapa namanya.. dia kata tahanan tu bukan masuk dlm penjara, cuma direhatkan sementara je... gila punya kenyataan.. itu dinamakan nya REHAT? dia nak try agaknya berehat kat dalam tu..
Back to top Go down
View user profile
patriot
Moderateur
Moderateur


Posts : 168
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Sun Aug 16, 2009 3:19 am

mansuhkan terus ISA...dan gubal satu akta baru hanya khusus melibatkan kumpulan2 pengganas yg bersenjata sahaja termasuk kongsi2 gelap. Senjata juga perlu ditakrifkan dgn detail..
Back to top Go down
View user profile
cahayaku
moderator
moderator


Posts : 7
Join date : 2009-08-16

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Sun Aug 16, 2009 3:19 pm

bodoh nak mengena namanya nih...
Back to top Go down
View user profile
awang_trasher
Moderateur
Moderateur


Posts : 206
Join date : 2009-08-10

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Sun Aug 16, 2009 6:05 pm

patriot wrote:
mansuhkan terus ISA...dan gubal satu akta baru hanya khusus melibatkan kumpulan2 pengganas yg bersenjata sahaja termasuk kongsi2 gelap. Senjata juga perlu ditakrifkan dgn detail..
amat setuju dgn saranan tuan
Back to top Go down
View user profile
patriot
Moderateur
Moderateur


Posts : 168
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Sun Aug 16, 2009 7:41 pm

awang_trasher wrote:
patriot wrote:
mansuhkan terus ISA...dan gubal satu akta baru hanya khusus melibatkan kumpulan2 pengganas yg bersenjata sahaja termasuk kongsi2 gelap. Senjata juga perlu ditakrifkan dgn detail..
amat setuju dgn saranan tuan


tambah sikit...mereka2 yg disyaki terlibat dalam kegiatan subversif hendaklah dibicarakan di mahkamah dgn meminda akta kanun keseksaan yg sedia ada dan diberi peluang untuk mereka membela diri dari mengelakkan mereka di fitnah demi survival parti yg memerintah..
Back to top Go down
View user profile
awang_trasher
Moderateur
Moderateur


Posts : 206
Join date : 2009-08-10

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Mon Aug 17, 2009 2:30 am

bukankah tuan bekas army
Back to top Go down
View user profile
patriot
Moderateur
Moderateur


Posts : 168
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Mon Aug 17, 2009 4:31 am

awang_trasher wrote:
bukankah tuan bekas army


itulah...ISA ni dulu dibuat khusus untuk membenteras pengaruh dan anasir komunis di negara kita...itu betul..tapi rasanya sekarang sejak PKM, PKML dan PARAKU menamatkan perjuangan mereka...seperti nampak jelas ISA sengaja dipergunakan demi kepentingan pihak2 tertentu...lagipun menteri dalam negeri nampaknya berkuasa penuh keatas penahanan org melalui ISA. Jadi ia seakan membawa kepada keuntungan parti kerajaan yg memerintah yg diwakili oleh menteri berkenaan. Tak kiralah mana2 parti pun...takut akan datang ia tetap disalah gunakan lagi. Jadi adalah lebih baik ISA itu dimansuhkan dan digubal akta yg baru sepertimana yg telah saya katakan lebih awal. Dan kuasa penahanan tidak secara total terletak hanya ditangan menteri yg seorang. Adalah lebih baik jika di wujudkan satu Jawatankuasa Pemutus untuk penahanan yg mana ianya turut diwakili oleh 1 atau 2 wakil dari pihak parti pembangkang. Jadi ada besar kemungkinan tidak akan wujud lagi penyalahgunaan akta yg dimaksudkan itu.

scratch
Back to top Go down
View user profile
SilverSky
Moderateur
Moderateur


Posts : 37
Join date : 2009-08-16

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Mon Aug 17, 2009 10:14 am

ISA..perlu ada utk survival politik ameno lahanat... tongue
Back to top Go down
View user profile
finecarbure
Moderateur
Moderateur


Posts : 65
Join date : 2009-08-13
Location : disini...

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Mon Aug 17, 2009 2:04 pm

patriot wrote:
awang_trasher wrote:
bukankah tuan bekas army


itulah...ISA ni dulu dibuat khusus untuk membenteras pengaruh dan anasir komunis di negara kita...itu betul..tapi rasanya sekarang sejak PKM, PKML dan PARAKU menamatkan perjuangan mereka...seperti nampak jelas ISA sengaja dipergunakan demi kepentingan pihak2 tertentu...lagipun menteri dalam negeri nampaknya berkuasa penuh keatas penahanan org melalui ISA. Jadi ia seakan membawa kepada keuntungan parti kerajaan yg memerintah yg diwakili oleh menteri berkenaan. Tak kiralah mana2 parti pun...takut akan datang ia tetap disalah gunakan lagi. Jadi adalah lebih baik ISA itu dimansuhkan dan digubal akta yg baru sepertimana yg telah saya katakan lebih awal. Dan kuasa penahanan tidak secara total terletak hanya ditangan menteri yg seorang. Adalah lebih baik jika di wujudkan satu Jawatankuasa Pemutus untuk penahanan yg mana ianya turut diwakili oleh 1 atau 2 wakil dari pihak parti pembangkang. Jadi ada besar kemungkinan tidak akan wujud lagi penyalahgunaan akta yg dimaksudkan itu.

scratch

betul²...
Back to top Go down
View user profile
awang_trasher
Moderateur
Moderateur


Posts : 206
Join date : 2009-08-10

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Mon Aug 17, 2009 10:15 pm

yang org dok marah pi tahan bertahun tanpa bicara.
Back to top Go down
View user profile
patriot
Moderateur
Moderateur


Posts : 168
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Wed Aug 19, 2009 3:54 am

awang_trasher wrote:
yang org dok marah pi tahan bertahun tanpa bicara.


kasihan pada anak2 isteri...kalau di hukum penjara kurang2 tahu juga bila dilepaskan dan berapa byk reman yg diberi...ini seperti satu tanda tanya tanpa noktah...anak2 jadi mangsa..
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Thu Aug 20, 2009 10:31 am

ISA dipinda Oktober ini

PUTRAJAYA 19 Ogos - Kerajaan tidak akan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sebaliknya hanya meminda beberapa peruntukan tertentu akta itu.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pindaan tersebut dijangka dibentangkan pada sesi Parlimen Oktober ini antaranya melibatkan pengurangan tempoh tahanan tanpa bicara yang kini berjumlah 60 hari.

Pada masa sama, kata beliau, pindaan beberapa akta membabitkan kebebasan dan hak asasi manusia seperti Akta Polis 1967 akan dilakukan serentak supaya ia lebih komprehensif.

''Apa yang penting ialah imbangan kuasa dan hak dalam apa juga tindakan, saya rasa tidak ada mana-mana pihak hendak menafikan bahawa hak majoriti juga penting dalam kita nak pastikan hak asasi manusia.

'Malah, kes yang ada kaitan dengan keganasan telah diterima pakai secara meluas di Amerika Syarikat (AS) dan undang-undang membabitkan soal ancaman kepada negara yang melaungkan demokrasi dan kebebasan bersuara," katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat penyelarasan bersama Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz.

Hadir sama Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan.

Menurut Hishammuddin, sekarang adalah masa yang sesuai bagi melakukan pindaan ke atas ISA agar ia terus relevan dengan tuntutan semasa dan ancaman yang ada pada hari ini.

''Kita nak pastikan berlakunya ketelusan dan proses periksa serta imbang wujud selain tidak ada peluang untuk menyalahgunakan ISA," katanya.

Mengenai pindaan ke atas Akta Polis, Hishammuddin berkata, kerajaan melihat tentang perlunya sesuatu perhimpunan yang terkawal dibenarkan di kawasan tertentu seperti stadium tanpa perlu permohonan permit.

''Tidak perlu minta permit, kalau nak himpun semata-mata dalam keadaan terkawal, polis tidak akan menolak, kita boleh lihat akta itu supaya tidak perlu meminta permit," katanya.

Sementara itu, beliau berkata, mesyuarat itu juga akan menyelaraskan usaha mempercepatkan tindakan diambil ke atas pihak tertentu yang menggunakan Internet bagi menyebarkan pandangan berbau hasutan termasuk penghinaan ke atas Raja-Raja Melayu dan agama.

''Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) akan bekerjasama rapat dengan polis, Peguam Negara dan mahkamah supaya hak untuk bebas bersuara tidak menjejaskan apa yang kita telah bina selama ini.

''Hari ini, saya gembira semua agensi dan kementerian terlibat dapat duduk bersama memikirkan pendekatan yang erat supaya perkara ini dapat ditangani dan dibawa ke muka pengadilan dalam tempoh masa yang efisien," katanya.

Katanya, kerajaan juga akan meneliti secara serius termasuk mengambil tindakan undang-undang serta menyekat capaian laman web dan blog yang melanggar peraturan sedia ada.

''Usaha ini termasuk mendakwa penulis-penulis laman web dan blog yang melakukan kesalahan mengeluarkan kenyataan palsu, lucah atau hasutan yang menimbulkan syak wasangka dan perpecahan kaum serta kenyataan mempersendakan agama," katanya.

dari..utusan meloya...

.................................................

orang nak dimansuhkan bukan pindaan......majlis fatwa bisukan aje ke???? No
Back to top Go down
View user profile
awang_trasher
Moderateur
Moderateur


Posts : 206
Join date : 2009-08-10

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Mon Aug 24, 2009 3:03 am

majlis fatwa? lupakan je la
Back to top Go down
View user profile
patriot
Moderateur
Moderateur


Posts : 168
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Mon Aug 24, 2009 3:15 am

awang_trasher wrote:
majlis fatwa? lupakan je la


selagi tak terima arahan tpm..maunya majlis fatwa nak keluar keputusan.. Basketball
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..   Today at 12:03 am

Back to top Go down
 
Rakyat tak nak ISA Kenapalah UMNO nie bodoh betol???..
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
1407 - 1447في انتظار وجود المهدي  :: FORUM :: FORUM SEMBANG-
Jump to: