1407 - 1447في انتظار وجود المهدي

1407 - 1447في انتظار وجود المهدي


 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Apa sudah Jadi?????

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Apa sudah Jadi?????   Mon Aug 17, 2009 9:20 am

Guru besar miang
Oleh Ahmad Saufi Mansor
opie@hmetro.com.my

MELAKA: Seorang guru wanita sebuah sekolah rendah di negeri ini bukan saja trauma, malah hubungan dengan suaminya turut berkecamuk akibat tingkah laku terlampau seorang guru besar miang yang kerap melakukan gangguan seksual secara lisan kepadanya.

Keadaan itu bermula apabila guru besar berusia 50-an berkenaan memulakan tugas di sekolah itu, awal Julai lalu.

Guru wanita berusia 47 tahun terbabit berkata, dia tertekan hingga terpaksa mengambil cuti sakit tiga minggu kerana tekanan darah tinggi sejak berdepan dengan perangai guru besar terbabit.

Dia yang sudah 25 tahun dalam bidang perguruan menganggap peristiwa dialaminya sebagai memualkan kerana tindakan guru besar itu menjatuhkan maruah dan harga dirinya apabila gangguan dilakukan di depan guru dan kakitangan sekolah.





Katanya, walaupun gangguan seksual berkenaan tidak membabitkan fizikal, namun mimik muka guru besar berkenaan setiap kali mengganggunya dengan kata-kata membuatkan dia meluat dan tidak mampu berdepan dengan lelaki itu.

“Sebelum ini, saya tak beritahu suami mengenai perkara ini, tapi perangai guru besar makin menjadi-jadi menyebabkan saya tiada pilihan kerana bimbang suami mendapat maklumat kurang tepat mengenai apa yang berlaku.

“Malah, air mata saya sudah kering disebabkan menangis setiap hari mengenangkan tingkah laku buruknya kerana dia buat perkara ini di depan guru dan kakitangan lain. Di mana saya hendak letak maruah, nanti orang ingat saya pula yang gatal.

“Perkara ini sudah menjadi perbualan, malah tiga anak saya juga menyedari perubahan diri saya kerana tidak ceria seperti dulu,” katanya.

Guru wanita itu berkata demikian ketika ditemui selepas membuat laporan di Balai Polis Kandang, berhubung perkara terbabit, kelmarin.

Mangsa berkata, dia nekad membuat laporan polis kerana tidak mahu perkara itu turut dialami guru wanita lain jika perangai buruk guru besar berkenaan didiamkan saja.

Menurutnya, dia pernah memaklumkan perkara itu kepada Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Melaka Tengah pada 21 Julai lalu sebelum dipanjangkan ke Jabatan Pelajaran negeri dan menghantar laporan bertulis supaya siasatan dapat dilakukan.

“Guru besar berkenaan kemudian dipanggil. Pada mulanya dia enggan mengaku tapi selepas diberikan bukti akhirnya dia mengaku dan dinasihatkan meminta maaf kepada saya dan suami, tapi saya tidak boleh bertemunya lagi.

“Apa yang saya lakukan ini bagi mendapatkan pembelaan sewajarnya kerana jabatan yang sebelum ini memaklumkan saya boleh memilih sekolah lain untuk ditukar tetapi tiba-tiba berlaku perubahan pada saat-saat akhir apabila tidak dibenarkan pula berbuat demikian.

“Saya kecewa dan menanggung derita kerana tidak mendapat pembelaan sewajarnya sedangkan guru besar berkenaan tidak pula dikenakan tindakan disiplin dan hanya perlu meminta maaf,” katanya.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Salehhudin Abd Rahman ketika dihubungi mengesahkan laporan berkenaan.

Katanya, siasatan kes itu akan dibuat mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan.

“Kami perlu mendapatkan arahan untuk siasatan daripada pejabat Timbalan Pendakwa Raya,” katanya. Twisted Evil Twisted Evil
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Mon Aug 17, 2009 9:21 am

Quote :
yang kerap melakukan gangguan seksual secara lisan kepadanya.

yang ni yang aku musykil.......

kalau tak dibenteras dari awal....ni lah jadinya..... Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile
ekin
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-13
Location : kat atas buaian ni..

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Mon Aug 17, 2009 10:19 am

tua kutuk x sedar diri!
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Mon Aug 17, 2009 10:21 am

ekin wrote:
tua kutuk x sedar diri!

ekin dah tengok gambar "pengadu" dalam metro ke?....

bagi saya...."benteng" pertama dah dibuka sendiri......bila berlaku yang seterusnya...mula salahkan orang lain...

walau macamanapun.."Islam Itu Indah".........
Back to top Go down
View user profile
ekin
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-13
Location : kat atas buaian ni..

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Mon Aug 17, 2009 10:26 am

langau wrote:
ekin wrote:
tua kutuk x sedar diri!

ekin dah tengok gambar "pengadu" dalam metro ke?....

bagi saya...."benteng" pertama dah dibuka sendiri......bila berlaku yang seterusnya...mula salahkan orang lain...

walau macamanapun.."Islam Itu Indah".........

hem.. sy jarang beli metro.. camana grupanya pengadu tu?
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Mon Aug 17, 2009 10:30 am

ekin wrote:
langau wrote:
ekin wrote:
tua kutuk x sedar diri!

ekin dah tengok gambar "pengadu" dalam metro ke?....

bagi saya...."benteng" pertama dah dibuka sendiri......bila berlaku yang seterusnya...mula salahkan orang lain...

walau macamanapun.."Islam Itu Indah".........

hem.. sy jarang beli metro.. camana grupanya pengadu tu?

macam "rosmah" lah...lebih kurang....paham-paham lah tu kan?
Back to top Go down
View user profile
ekin
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-13
Location : kat atas buaian ni..

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Mon Aug 17, 2009 10:33 am

Laughing Laughing Laughing Laughing patut pun...
Back to top Go down
View user profile
Syahid
Moderateur
Moderateur


Posts : 105
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Mon Aug 17, 2009 11:40 am

pada aku, cikgu pempuan tu yang mulakan dulu. kat sekolah aku dulu, sorang cikgu tu pakai tudung tapi pakaian menampakkan tubuh badan. memang jadi bualan cikgu lelaki la. cuba pakai elok elok, tak adanya orang lelaki gatal mulut nak cerita bukan bukan.
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Mon Aug 17, 2009 11:45 am

Syahid wrote:
pada aku, cikgu pempuan tu yang mulakan dulu. kat sekolah aku dulu, sorang cikgu tu pakai tudung tapi pakaian menampakkan tubuh badan. memang jadi bualan cikgu lelaki la. cuba pakai elok elok, tak adanya orang lelaki gatal mulut nak cerita bukan bukan.

senjata makan tuan lah tu...kira-kira.... Twisted Evil
Back to top Go down
View user profile
Syahid
Moderateur
Moderateur


Posts : 105
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Mon Aug 17, 2009 11:52 am

langau wrote:
Syahid wrote:
pada aku, cikgu pempuan tu yang mulakan dulu. kat sekolah aku dulu, sorang cikgu tu pakai tudung tapi pakaian menampakkan tubuh badan. memang jadi bualan cikgu lelaki la. cuba pakai elok elok, tak adanya orang lelaki gatal mulut nak cerita bukan bukan.

senjata makan tuan lah tu...kira-kira.... Twisted Evil

sedangkan manusia baik pun susah nak kawal nafsu, inikan pula umno Twisted Evil
Back to top Go down
View user profile
awang_trasher
Moderateur
Moderateur


Posts : 206
Join date : 2009-08-10

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Mon Aug 17, 2009 10:19 pm

macam2. klu pakai elok2 mungkin boleh hindar kot
Back to top Go down
View user profile
pensil 2B
Moderateur
Moderateur


Posts : 112
Join date : 2009-08-14

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Mon Aug 17, 2009 11:52 pm

awang_trasher wrote:
macam2. klu pakai elok2 mungkin boleh hindar kot

salah satu cara pencegahan. lagipun Islam tu dah lengkap. Islam dah suruh pakai elok2. itu semua utk mengelakkan fitnah n etc.
Back to top Go down
View user profile
patriot
Moderateur
Moderateur


Posts : 168
Join date : 2009-08-11

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Tue Aug 18, 2009 3:19 am

pensil 2B wrote:
awang_trasher wrote:
macam2. klu pakai elok2 mungkin boleh hindar kot

salah satu cara pencegahan. lagipun Islam tu dah lengkap. Islam dah suruh pakai elok2. itu semua utk mengelakkan fitnah n etc.


itu sebab Allah memerintahkan begitu...sebab Allah yg cipta manusia dan dia tahu kehendak dan kelemahan manusia...
Back to top Go down
View user profile
awang_trasher
Moderateur
Moderateur


Posts : 206
Join date : 2009-08-10

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Tue Aug 18, 2009 12:14 pm

pakai mcm tak cukup kain yang buat org geram
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Tue Aug 18, 2009 2:21 pm

awang_trasher wrote:
pakai mcm tak cukup kain yang buat org geram

dirumah taknak lak provoke laki cam tu....hehe
Back to top Go down
View user profile
ekin
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-13
Location : kat atas buaian ni..

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Tue Aug 18, 2009 3:19 pm

langau wrote:
awang_trasher wrote:
pakai mcm tak cukup kain yang buat org geram

dirumah taknak lak provoke laki cam tu....hehe

itu kat umah.. dah memang hak die.. kalau repot kat polis pun mau kena gelak dek polis je.. Laughing Laughing
Back to top Go down
View user profile
mujahidmuda
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-18
Age : 30
Location : hujung medini

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Tue Aug 18, 2009 3:38 pm

Kalau dah pakai baju terdedah urat, tambah lagi suara sengaja dimerdu-syahdukan, pastu bubuh minyak wangi sebotol, maner tak terjojol mata lelaki.
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Tue Aug 18, 2009 5:25 pm

ekin wrote:
langau wrote:
awang_trasher wrote:
pakai mcm tak cukup kain yang buat org geram

dirumah taknak lak provoke laki cam tu....hehe

itu kat umah.. dah memang hak die.. kalau repot kat polis pun mau kena gelak dek polis je.. Laughing Laughing

alah ekin ni...kalau di rumah kenapa tak nak berhias-hias untuk suami....? tapi kalau g opis...macam nak luruh bulu hidung bau perfume...
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Tue Aug 18, 2009 5:26 pm

mujahidmuda wrote:
Kalau dah pakai baju terdedah urat, tambah lagi suara sengaja dimerdu-syahdukan, pastu bubuh minyak wangi sebotol, maner tak terjojol mata lelaki.

jenis ni kalau dinasihat pun...kita ditegurnya balik...."sapa suruh tengok...?"... Shocked
Back to top Go down
View user profile
fooxie
moderator
moderator


Posts : 40
Join date : 2009-08-13

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Wed Aug 19, 2009 12:22 am

Kalau dah guru perangai begitu, anak murid apa lagi.
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Wed Aug 19, 2009 9:27 am

fooxie wrote:
Kalau dah guru perangai begitu, anak murid apa lagi.

bebudak sekolah sekarang ni...jangan kata rakan sebaya...cikgu dan pensyarah pun dorang provoke jugak...hehehe Shocked
Back to top Go down
View user profile
ekin
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-13
Location : kat atas buaian ni..

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Wed Aug 19, 2009 9:36 am

langau wrote:
fooxie wrote:
Kalau dah guru perangai begitu, anak murid apa lagi.

bebudak sekolah sekarang ni...jangan kata rakan sebaya...cikgu dan pensyarah pun dorang provoke jugak...hehehe Shocked

kesian budak2 tu.. camna nak belajar? pengalaman sy masa sekolah dulu.. sy pun nakal gak. kami usha sorang ustaz tu.. hehehe.. bukan apa... muka org alim ni kan manis je dipandang, walau pun x hensem. bujang lak tu.. tp takat tu je la.. x lebih lebih.. sekarang dah insaf, malu dan menyesal lak.. Embarassed Embarassed Embarassed
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Wed Aug 19, 2009 10:15 am

ekin wrote:
langau wrote:
fooxie wrote:
Kalau dah guru perangai begitu, anak murid apa lagi.

bebudak sekolah sekarang ni...jangan kata rakan sebaya...cikgu dan pensyarah pun dorang provoke jugak...hehehe Shocked

kesian budak2 tu.. camna nak belajar? pengalaman sy masa sekolah dulu.. sy pun nakal gak. kami usha sorang ustaz tu.. hehehe.. bukan apa... muka org alim ni kan manis je dipandang, walau pun x hensem. bujang lak tu.. tp takat tu je la.. x lebih lebih.. sekarang dah insaf, malu dan menyesal lak.. Embarassed Embarassed Embarassed

syukurlah kamu dan insaf...Very Happy
..tapi yang ada sekarang ni golongan yang tahu pada matlamat aje.....cara belakang kira.....
Back to top Go down
View user profile
ekin
Moderateur
Moderateur


Posts : 107
Join date : 2009-08-13
Location : kat atas buaian ni..

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Wed Aug 19, 2009 11:05 am

kat mana la ustaz tu sekarang ye..er...er... Very Happy Very Happy
Back to top Go down
View user profile
langau
Moderateur
Moderateur


Posts : 253
Join date : 2009-08-15
Location : ipoh, rinching, tokai

PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Wed Aug 19, 2009 11:07 am

ekin wrote:
kat mana la ustaz tu sekarang ye..er...er... Very Happy Very Happy

hai.....dalam hati tak sapa yang tau kan? tongue
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Apa sudah Jadi?????   Today at 12:31 am

Back to top Go down
 
Apa sudah Jadi?????
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
1407 - 1447في انتظار وجود المهدي  :: FORUM :: FORUM SEMBANG-
Jump to: